Acest articol a fost publicat initial in anul 2003, in revista Arhiva AIPsA, ca propunere pentru definirea psihanalizei aplicate si ca posibil program teoretic al Asociatiei Interdisciplinare de Psihanaliza Aplicata, nou constituite. Ghilimelele din titlul acestui articol exprima o ambiguitate istorica de sens, pe care voi incerca sa o interpretez in cele ce urmeaza.Se considera indeobste ca primul termen, cel de „psihanaliza” (s-ar putea intelege: de psihanaliza pura), circumscrie segmentul terapiei, asadar ceea ce se intampla intre un analist si un analizand. Se mai intampla uneori ca implicatia, ori poate chiar afirmatia explicita – este ca aceasta constituie de fapt „adevarata psihanaliza”, ori adevarata vocatie a psihanalizei, psihanaliza de sine-statatoare, cea care nu are nevoie de nici un alt atribut ori particularizare.„Psihanaliza aplicata” ar fi, in consecinta, doar o simpla reflectare a realitatilor terapiei in cele mai diferite domenii socio-culturale, precum literatura, arta, religia, mitologia, istoria, ideologia, sociologia, filosofia, politica etc.Aceasta distinctie de uz curent prezinta insa inconveniente inca odata cu elementara operatie de definire a psihanalizei. Definitia ei cuprinde, de obicei, cateva directii, in incercarea de a fi completa. Iata un exemplu:
Definirea reprezinta prin urmare un prim efort riguros de circumscriere a campului de actiune al psihanalizei, prin care toate directiile de actiune sunt evidentiate in mod egal. Desigur, terapia detine rolul central in acest tablou al directiilor ori planurilor de exercitare a psihanalizei. Iar aceasta atat prin cadrul privilegiat si prin specificul pe care il asigura, cat si prin rezultate, imensa majoritate a conceptelor psihanalitice – si cele mai importante – provenind din aceasta sfera. Ceea ce nu inseamna insa – asa cum adesea se intelege – ca terapia se poate dispensa de aplicatiile sale. Exista numeroase indicatii in opera lui Freud care subliniaza o unitate de principiu intre cele doua domenii. Precum aceasta indicatie istorica:
Ceea ce se subliniaza este faptul ca psihanaliza se ocupa cu
prin urmare obiectul psihanalizei devine sfera socio-umana in cele mai surprinzatoare manifestari ale ei. De aici si pana la domeniul psihanalizei aplicate extraterapeutic mai este doar un pas – si anume cel prin care acest domeniu devine autonom. Trebuie subliniata, cu toata taria, o prima concluzie: tocmai prin demersurile specifice de interpretare, terapia se raporteaza esential la aplicatiile sale. Este de fapt greu de discernut cat din aceste aplicatii raman in sfera zisa terapeutica – si cate pot fi considerate ca apartinand unei asa-zise sfere a aplicatiilor. As spune ca ele inceteaza de a mai fi considerate rezultate directe ale terapiei tocmai datorita importantei lor pentru aceasta, ceea ce conduce, pe de alta parte, la constituirea lor intr-un corp autonom. Aceasta polarizare in ceva ce se numeste „psihanaliza aplicata” nu face decat sa sublinieze caracterul necesar al raportului dintre cele doua: asa cum nu poate exista aplicatie fara terapie, tot astfel nu poate exista nici terapie fara aplicatie. In Prelegerile de introducere in psihanaliza din 1916-1917, Freud subliniaza de altfel cat se poate de clar, chiar daca intr-o forma cumva indirecta, aceasta continuitate de natura dintre cele doua concepte:
Mai mult, in Problema analizei profane / Die Frage der Laienanalyse – 1926 [4], precizeaza ca formarea psihanalistului trebuie sa includa psihologia adancurilor, care e principalul sau obiect, dar si o introducere in biologie, in stiinta vietii sexuale, o initiere in tablourile clinice ale psihologiei, in istoria civilizatiei, in mitologie, in psihologia religiilor si in literatura. Iar in alta parte din cuprinsul aceleiasi lucrari:
De altfel, asa cum subliniaza Janine Chasseguet-Smirgel, aplicatiile erau in perioada de fundamentare a noii discipline
Pe langa vis, arta aparea ca o a doua „cale regala” de acces la inconstient. Iar Freud, intrebat care sunt maestrii sai, arata in biblioteca volumele lui Sofocle, Shakespeare si Goethe. Un alt pionier al psihanalizei, Eduard Hitschmann, era si el de parere ca in selectia analistilor, criteriul pozitiv cel mai sigur este interesul candidatilor pentru semnificatia inconstienta din opera de arta [7]. Iar exemplele pot continua. Sa mai amintim aici ca, la infiintarea sa din 1908, scopul Asociatiei Internationale de Psihanaliza (IPA) era
Revista Imago, de asemenea, a fost fondata de Freud patru ani mai tarziu tocmai in scopul aplicarii psihanalizei in campul socio-cultural [8]. Daca a intervenit asadar o ruptura intre terapie si aplicatiile ei, aceasta nu este determinata nici de inceputurile istorice ale psihanalizei, cat, dimpotriva, contrazisa de acestea. Sau, dupa Janine Chasseguet-Smirgel:
Relatia divan-fotoliu este doar un mijloc, printre altele, de cunoastere al psihanalizei [9]. Propun, prin urmare, inlocuirea distinctiei intre „psihanaliza” si „psihanaliza aplicata” cu cea intre „psihanaliza aplicata terapeutic” si „psihanaliza aplicata extraterapeutic”, in care primul termen isi pastreaza rolul predominant. Aceasta distinctie nu exclude nici necesitatea unei adaptari a psihanalizei terapeutice pentru a putea fi aplicata in afara terapiei; este un demers care, in fond, nu face decat sa sublinieze importanta si autonomia psihanalizei extraterapeutice. In sens invers, prin aceasta modalitate de distingere se previne prejudecata dupa care terapia poate fi izolata de aplicatiile sale. Mai mult, in afara opozitiei de principiu exprimare anterior fata de un asemenea punct de vedere, trebuie acceptat ca interpretarea semnificatiilor inconstiente poate fi realizata de asemeni prin raportarea, de exemplu, la creatiile artistice, cu beneficiul fondarii unor concepte utile. In fine, poate mai important chiar, trebuie subliniat beneficiul confirmarii prin verificare in afara terapiei a conceptelor psihanalitice. In incheiere, este oportun de remarcat ca, dincolo de rezistentele obisnuite ale publicului profan la adevarul psihanalitic, intru totul normale,
se constata totodata o reticenta in fata psihanalizei aplicate din partea multor psihanalisti practicanti. Chasseguet-Smirgel interpreteaza aceasta reticenta ca fiind si ea nimic altceva decat o rezistenta. In opinia sa, ea se datoreaza unei sciziuni a eului, unei defectiuni profunde de unificare a sa. Este cazul acelor analisti care functioneaza la program, exercitandu-se psihanalitic exclusiv in cadrul terapeutic. Situatia lor este analoga celei a savantilor credinciosi”, despre care Freud aminteste in Psihologia maselor si analiza eului. In fapt, in cazul acestui clivaj, este vorba nu atat despre asigurarea unui caracter riguros al interpretarii psihanalitice, dupa cum acesti terapeuti pretind cel mai adesea, refuland astfel
– ci de „dorinta de a pastra un teren aflat la adapost de functia reductionista a psihanalizei”, protejandu-se astfel de o rana narcisica, iar de multe ori recurgand, pentru recompensarea narcisismului lor, la „o alta cheie” (fie ca ea se numeste marxism, stangism, catolicism etc.) [11]. Probabil cheia alternativa cea mai frecventa este atitudinea medicala, motivata de pretentia puritatii stiintifice a psihanalizei. „Medicalismul” [12] reprezinta, in fond, acelasi reflex al „savantului credincios”; el este
Aceasta forma de rezistenta la domeniul aplicatiilor extraterapeutice nu este lipsita de insemnatate, cu atat mai mult cu cat apare de cele mai multe ori ca problema separata si totodata ca o declaratie de prestigiu. Cu toate acestea, Freud a considerat dintotdeauna opozitia unora dintre analisti la analiza laica (practicata de nemedici) ca pe o noua forma de rezistenta la psihanaliza, deplangand utilizarea unor astfel de criterii [14].
1 Pe site-ul Societatii Romane de Psihanaliza, http://www.srdp.ro/ced.html . Intr-alte definitii se evidentiaza si alte dimensiuni, precum metapsihologia freudiana. 2 Sigmund Freud, Continuare la prelegerile introductive in psihanaliza, 1932, prelegerea a sasea: „Explicatii, aplicatii, orientari”. 4 In romaneste sub titlul de Practica psihanalizei, Editura Mediarex, 1996. 5 Intr-un alt context, Freud stabileste si un termen mediu intre cele doua sfere – cea a terapiei si cea a aplicatiilor: lucrarile psihanalitice pot suscita interesul unui mare numar de persoane „si, cu toate acestea, ele nu pot fi intelese si judecate decat de un mic numar de persoane carora psihanaliza, prin originea sa, nu le e straina. Ei inteleg sa serveasca de mediatori intre etnologi, lingvisti, folcloristi etc., pe de o parte, si psihanalisti, pe de alta parte.” (Totem si tabu / Totem und Tabu, 1912-1913). 6 Janine Chasseguet-Smirgel, op. cit., p. 41. 7 Ibid., p. 27. 8 Ibid., p. 8. 9 Id. 10 Ibid., p. 11. 11 Ibid., p. 10-11, 16. 12 Ibid., p. 14-15. 13 Ibid., p. 10-11. 14 La 19 iulie 1926, de exemplu, va face o astfel de afirmatie. Cf. Ernest Jones, The Life and Work of Sigmund Freud, 1953. |
Lasă un răspuns
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.