Ce trebuie sa stii despre firma la care de-abia te-ai angajat

24/11/2013 în psihologie organizationala, recomandat

small-business-consulting-experts
Cand esti fericitul/a angajata a unei firme, in perioadele de adaptare si acomodare ar trebui sa iei in calcul neaparat specificul culturii organizatiei in care ai intrat, analizand istorioarele si chiar miturile care iti “ajung la urechi”sau cu care vii fara sa vrei in contact.

Aceasta analiza te va ajuta  sa asimilezi mai usor modelul cultural al noii organizatii pentru a te integra mai repede si mai usor acesteia si, eventual pentru ca necunoasterea aceastei laturi din cauza ta, sa nu reprezinte o “bariera psihologica” in obtinerea unor rezultate cat mai bune in activitate si o recunoastere profesionala pe masura.

Fiecare organizatie beneficiaza de o anumita
cultura, care in acest caz poarta numele de cultura organizationala, ce se
poate exprima in mai multe modalitati, unele dintre cele mai importante fiind
istorioarele si miturile organizationale.

 

In esenta, istorioarele relateaza o succesiune de
evenimente desfasurate in organizatie pana la un anumit moment dat, ce prezinta
un sens simbolic prin abordarea si solutionarea situatiilor umane cu implicatii
majore pentru salariatii organizatiei respective.. Ele evidentiaza anumite
asteptari comune, petrecute de toti sau o mare parte din salariati sub forma de
evenimente derulate candva in firma.

 

Istorioarele se povestesc in mod repetat, ultima
versiune adaugand detalii noi mai mult sau mai putin fictive; astfel, aceasta
contribuie la intiparirea sa in memoria salariatilor, inspecial cei noi ca tine
si la actualizarea asteptarilor pe care le inglobeaza. Istorioarele organizationale”participa”
la conturarea anumitor trasaturi ale culturii organizationale si la celebrarea
virtutilor “eroilor” firmei, fie ei pozitivi sau negativi.

 

 Frecvent,
istorisirile sunt astfel structurate incat sa evidentieze tensiunea intre
valori opuse, de exemplu: egalitate/inegalitate, siguranta/nesiguranta .

 

 Tipic,
istorioara organizationala ti-ar putea prezenta o situatie organizationala  ce implica o tensiune si/sau incertitudine,
iar rezolvarea relatata ar putea contribui la formarea si dezvoltarea anumitor
comportamente.Concret, principalele aspecte la care s-ar putea referi
istorioarele organizationale ti – ar putea raspunde la urmatoarele intrebari:

 

 1.Ce
trebuie sa faci cand un superior nu respecta regulile organizatiei ¿

 2. Cadrele
de conducere sunt “oameni”?

 3. Ai putea
tu, ca un salariat obisnuit, sa avansezi in varful ierarhiei firmei?

 4. Este
probabil sau posibil, intr-o anumita situatie sa fii concediata( si care ar fi
putea fi situatiile )?

 5. Te va
ajuta organizatia daca va trebui sa pleci din cadrul ei, dintr-un motiv sau
altul?

6. Cum va reactiona seful daca vei gresi?

7. Cum se descurca organizatia cand este
confruntata cu dificultati?

 

Primele trei intrebari iti pot raspunde la cum
este abordata egalitatea/ inegalitatea salariatilor in firma, 4 si 5 iti
raspund la cum este siguranta/nesiguranta salariatilor in organizatie si ultimele
doua  iti raspund la: daca are loc un
control intens din partea sefilor, sau, dimpotriva, controlul este absent.

 

 Miturile
sunt un anumit tip de istorioara organizationala caracterizata prin aceea ca se
refera, de regula, la conducatori de prestigiu, de nivel superior al firmei,
faptele  petrecandu-se cu mai mult timp
in urma si gradul de acceptare de catre salariati fiind foarte mare si in
prezent. Miturile reprezinta in firma echivalentul celor mai cunoscute basme,
spuse de regula, copiilor.

 

 Concluzionand, istorioarele si miturile
firmei, constituie de fapt “ folclorul” firmei, menite sa ofere modele de
comportament pentru noii sai salariati si nu numai.. Frecvent, ele se refera la
persoane pozitive sau negative cu roluri majore in organizatie, in jurul carora
s-a cristalizat o anumita ”aura”, ceea ce constituie de fapt, modele de
comportament specifice organizatiei, interesante pentru tine ca proaspat
angajat/a.  

 

Cred ca
este interesant sa te “documentezi” in acest sens pentru a te adapta
imediat si eficient noului colectivului de munca precum si in alte situatii.

Lasă un răspuns

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Sari la bara de unelte