Psihologul poate spori eficienta in management

29/10/2013 în psihologia muncii

Pentru a fi eficienti nu avem nevoie de o multitudine de lucruri ca locatii, echipamente si birouri. Cunoastem desigur, ca multe organizatii sunt eficiente,
fara a detine aproape nimic si cu un capital fizic mic. Toate aceste organizatii au oameni, oameni care reprezinta atat sanse cat si provocari.

Pana nu de mult, succesul unei companii se limita la
maximalizarea profitului obtinut de aceasta, la randamentul inalt sau la
calitatea serviciilor, acestea nefiind considerate, impreuna, ca avand o
interconditionare reciproca, ci singulare, izolate unele de altele.

Astazi, eficienta constituie problema cea mai
importanta, care poate fi datorata atat contributiilor individuale ale
membrilor acesteia, cat si conjugarii eforturilor tuturor. Fara a pierde din
vedere eficienta personala, se ia in considerare si investigarea intr-o mai
mare masura a problematicii eficientei organizationale. Aceasta izvoraste din
calitatea persoanelor angajate de a fi capabile sa se adapteze repede si bine
specificului organizatiei in care vor fi incadrate si nu in ultimul rand de a
fi “oamenii potriviti la locul potrivit”.

 

La nivelul oricărei organizaţii sunt şi vor fi
necesare redefiniri, redirecţionări şi restructurări determinate de relaţiile
de putere ( lider formal versus lider informal ), ale tiparelor de comunicare
şi ale constantelor individuale şi colective sau în funcţie de anumite modificări care uneori dezavantajează
eficienta.

 

Spaţiul social este locul de întâlnire al unor
vointe individuale, fiecare cu o anumită serie de atitudini. Atitudinile,
antipatiile, simpatiile şi nu în ultimul rând solidarităţile, joacă un rol
esenţial. Starea psihică a fiecărui membru al organizaţiei este influenţată mai
mult sau mai puţin de climatul social din organizaţie, ceea ce conduce la
satisfacţie sau insatisfacţie, echilibru sau conflicte, eficienţă sau
ineficienţă. Din interacţiunea indivizilor ia naştere un comportament al
grupului, al organizaţiei, comportament care-şi pune amprenta  în mod direct asupra eficienţei.

 

Au existat
numeroase lucrări care s-au ocupat de relaţia dintre studiul psihologic al
organizatiei şi eficienta. Printre primele cercetări, cea întreprinsă de Mayo şi
Western Electric, au evidenţiat cu claritate superioritatea grupurilor coezive,
in sensul ca un grup coeziv este si va fi peformant.

 

Pe de alta parte, managerul oricarei organizaţiii doreşte
să fie la curent cu ceea ce se întâmplă în interiorul acesteia, dorind o
imagine reală a situaţiei existente, deoarece uneori, trebuie să găsească
răspunsul la întrebări de genul:

 “De
ce unii dintre angajaţii mei nu se implică mai mult în activităţi?”

 “De ce a scăzut performanţa unora dintre
angajaţii mei ?”

 “ De ce fluctuatia de personal este asa de
mare?”.

 

          Atunci cand
managementul  se sprijina si pe
aplicarea psihologiei in domeniul muncii si organizatiei, se pot afla in mod
cert raspunsurile la intrebarile de mai sus, dar si la multe altele, efectele
pozitive asupra eficientei datorate factorului uman se imbunatatesc si sporesc.

 

Alte avantaje:

-pot fi angajate si persoane
tinere, fara experienta profesionala, care au aptitudini pentru postul solicitat;

-se pot elimina riscurile de
munca datorate factorului uman;

-se poate reduce fluctuatia in
munca;

-se economisesc bani si timp,
destinati unor angajati nepotriviti pentru postul solicitat;

-posibilitatea de formare si
modelare a noului angajat pe specificul companiei este de 100%;

-se scurteaza timpul de formare profesionala a
noului angajat;

-scad investitiile de formare profesionala;

-creste satisfactia in munca a angajatului.

Lasă un răspuns

Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.

Sari la bara de unelte